2008.12.05 - Mixning i Cubase

Blev precis färdig med mixningen av min låt "Eternity".
Jag satte mig ner vid de nya högtalarna och lyssnade på min förra mixning (den jag gjorde när jag hade ett par 100-kronors högtalare), och jag höll på att skratta ihjäl mig, SÅ DÅLIGT!
Men alla musiker vet att, "bad sound kills good music". Så är det helt enkelt, men nu har jag ett skitbra ljud, speciellt med tanke på priset, 799:- och dem är så OTROLIGT bra!

Det jag gjort idag i ordning med min låt är: 
1. Normalisering är nummer ett. Blir en enorm skillnad, och mycket lättare att arbeta utifrån.

2. Lyssnade igenom musikbakgrund för sig och sång för sig väldigt naket för att lyssna efter eventuella fel. Känner dock att det finns en del på sången, men chansen är stor att det är jag som är väldigt självkritisk.. men jag vill ha det perfekt, så det blir eventuella små ändringar på sången senare.

3. Fixar alltid musiken först, med EQ som jag ställer in efter lyssning såklart. 

4. Likadant med sången, men här använder jag mig även utav en förinställd EQ som heter Female EQ, som passar min röst perfekt.

5. Eventuella effekter läggs på, mycket koncentrerat på sång. Vilka effekter är bäst för sången och ger den bäst möjlighet att öppnas upp? Jag valde ett mycket snyggt reverb under en effekt som heter MDE-X, och även 1% delay från en annan effekt för att öppna upp ljudet lite extra.
Dock så känner jag att jag inte lyckas öppna upp ljudet så mycket som jag vill i Cubase, och jag vet varför. Det är min portabla studios inställningar. Trodde pappa och jag hade lyckats fixa den så bra som möjligt.. men ska försöka lite till. Det finns ingen direkt bra kompressor på den studion, vilket är ganska tråkigt för jag kan inte riktigt spela in låtar där jag tar riktigt i med den studion, det låter bara för j*vligt. Problemet är som sagt att det låter för innestängt när jag spelar in, ska försöka se över det. 

För övrigt är jag jädrans nöjd med ljudet, och vilka högtalare jag har.. WOW!
Just nu sitter jag och lyssnar på Sonata Arctica - White Pearl, Black oceans.
Tony Kakko, deras sångare och låtskrivare är min musikaliska Gud.. han är så bäst. Jag älskar Sonata Arctica, kvittar vad någon säger, han är ett musikaliskt geni, vilken ära det vore att få träffa honom!

(Sammanlagd arbetstid: ca 2 timmar)

Självaste Tony Kakko. Var tvungen att lägga upp denna, så klockren!

0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0